Samsun’un tiyatro tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Cumhuriyetin ilk yıllarında İstanbul’da tiyatro yapan ustalar ilk oyunlarının turnelerini hep Samsun’da yapmışlardır

Samsun, Türk tiyatrosuna birçok yazar ve oyuncu kazandırmış bir şehirdir. Ben 17 yaşında konservatuvarı kazanıp Samsun’dan giderken “neden bu şehirde ödenekli bir tiyatro yok” derdi ile bu şehirden ayrıldım. Lisans ve Yüksek lisansımı Erzurum’da tamamladım. Ve Erzurum’da gördüğüm şu idi 30 yılı aşkın bir tiyatro bölümü ve 25 yılı aşkın bir devlet tiyatrosunun olduğu Anadolu şehri tiyatroyu çok güzel kucaklıyordu. Güzelliklere öncülük yapıyordu. Her genç oyuncu gibi bende şansımı büyükşehirlerde denemek istedim ve gördüm ki içim rahat etmiyor  ve memleketime gelip kolları sıvadım. Az önce bahsettiğim gibi çok ama çok eski bir tiyatro tarihi var Samsun’un. Günümüze baktığımızda birkaç özel tiyatro ekibi tiyatro yapma derdinde Samsun’da. Samsun tarihinde Cumhuriyet tarihinin ilk kurulan belediye konservatuarı  Samsun’da kurulmuştur. Samsun’da yolu tiyatrodan geçen herkes bir belediye konservatuarına uğramışlardır. Belediye konservatuarının kurulmasından sonra bir oda tiyatrosu açılıyor ve cidden büyük ve güzel oyunlar büyük bir ustalıkla sahneleniyor. Daha sonra oda tiyatrosu kapatılıyor maalesef. Belediye konservatuarı halen açık ve faal öğrenci yetiştirmeye devam ediyor bende buradan çıkıp tiyatro eğitimimi lisans düzeyinde tamamlamak üzere Erzurum’a gittim. Yolumuz Canik Belediyesi ile kesişti. Başkan beyle tanıştığımızda “Ben 11 yıldır bunu yapmak istiyorum, kendi insanımızla bir tiyatro kuralım buna sahip olalım” dedi ve ben göreve başladım. Seyirci bulma noktasında Samsun’da sorun yaşamıyoruz. Devlet tiyatrosu da dahil olmak üzere turneye geldiğinde en yüksek gişe Samsun’dan çıkıyor. Samsun halkı bunu istiyor ve bu eksikliğin farkında. Beni ve başkanımızı destekleyerek teşvik ediyorlar. Bugüne kadar oynadığımız oyunlarda ya seyirci bulamazsak gibi bir kaygımız olmadı. Onlara kendimizi onlardan olduğumuzu gösterdik hedef ortak ve Samsun halkıyla beraber bu şehre bu tiyatroyu kazandırmak biz 97 bin nüfuslu bir merkez ilçeyiz. Büyükşehir nüfusu 1.5 milyon keşke büyükşehir belediyesi bu işe hamilik yapsa idi.

Ben de dahil olmak üzere bizden önceki ağabeylerimiz, ablalarımız İstanbul’da , Ankara’da Konya’da, Erzurum’da ve Adana’da konservatuar eğitimini aldıktan sonra devlet tiyatrolarında, şehir tiyatrolarında görev yapmaktadırlar. Üniversitede 10 kişilik sınıfta 3 Samsunlu idik. Yüksek lisansım yaratıcı drama üstüne ve pedagojik eğitimimi tamamladım. Geçen sezon Canik Belediyesi olarak 17 ilçede “Drama nedir?”  “Eğitimde dramanın önemi ne şekildedir?”  gibi soruların olduğu bir atölye yaptık yaklaşık 4.500-5.000 öğrenciye bu eğitimi verdim. Belediyemizde kurduğumuz “tiyatro okulumuzda” çocuk bölümünde halen devam eden 40 tane öğrencimiz var. Bu konuda biz de aileleri teşvik ediyoruz ve eğitimin faydalarını gördükçe talep artıyor. 2 sene içerisinde eğitim verip bir üst sınıfa geçirdiğimiz öğrenci sayımız 80 ‘i aşkın.

Repertuar konusunda şuan maalesef ben yaz döneminde yazılmış oyunları okuyorum. Yerel yazarlardan gelen oyunları da okuyup sezona en uygun oyunu seçmeye çalışıyorum. Henüz çok genç bir tiyatro olduğumuz için kostüm, oyuncu, dekor ve telif meselelerinde de bize en uygunu seçmeye çalışıyoruz. Üniversitede yazarlık bölümünden arkadaşlarımın yazıp gönderdikleri oyunları ve uyarlamaları da değerlendirmeye alıp beni aştığı yerde üniversiteden hocalarımla bir araya gelerek repertuarı oluşturuyoruz. Sağ olsunlar hepsi destek veriyorlar.

Ders verdiğimiz ve yetiştirdiğimiz genç oyuncu adaylarını kendi bünyemizde çalıştırarak bir kemik kadro kurmaya çalışıyoruz. Bir diğer yandan Samsun’da faaliyet gösteren özel tiyatrolara istek dahilinde oyuncularımızı gönderiyoruz. Sezon sonu yaz aylarında konservatuar sınavlarına girmek isteyen öğrencilerimizle sınava yönelik bir çalışma yaparak onları üniversiteli oyuncu adayları yapıyoruz bu kurslarda çalıştırdığımız 5 öğrencimiz ülkemizin farklı üniversitelerin tiyatro bölümlerinde eğitim alıyorlar, umuyoruz ki eğitimlerini bitirdikten sonra şehrimize döner ve tiyatromuza taze kan olurlar.

Cihat-Faruk-Sevindik2015-2016 sezonumuz bizim ilk sezonumuzdu ve verimli geçtiğini düşünüyorum. Kendi yazıp oynadığım ve tasvirlerine kadar kendi yapmış olduğum Geleneksel Türk tiyatromuzun en güzel örneklerinden olan ‘’ Karagöz ve Hacivat ‘’ gölge tiyatrosu ile Samsun’da çocuk oyunu 7-15 yaş arası yaklaşın 7.000 izleyiciye ulaştık. Daha sonra TİKA ile ortaklaşa düzenlemiş olduğumuz bir organizasyonla Ramazan ayında Azerbaycan’ın Bakü şehrine  turne yaparak orada RAMAZAN  Türk Tiyatrosu örneklerini sergiledik. Bir yetişkin oyunu olarak Dünya Tiyatrolar Günü dolayısıyla ve Çanakkale savaşının anısına bünyemizde bulunan THM bölümümüz ile ortaklaşa “Kuvayi Milliye Destanı” adlı oyunu sahneledik ve Samsun çapında büyük yankı uyandırdı. Kendi bünyemizde yetiştirdiğimiz genç oyuncu adaylarımız alnının akları ile büyük bir sınav verdiler.

Evet, Anadolu’da bir çok tiyatro var ve olmalı da. Canik Belediyesi Samsun’daki diğer ilçelerden ayıran ve komşuları olan bazı illerden ayıran özelliği “Samsun’un resmi anlamda ilk ve tek belediye tiyatrosudur” Aralık ayında meclisimizin aldığı karar doğrultusunda kendi iç tüzüğü ve çalışma, teşkilat yapısı olan bir tiyatro olmasıdır. Bir diğer özelliği ise maalesef biz mektepliler bu ayrımı yapmıyoruz ama mektepli bir sanat yönetmenine sahip olmamız ve tüzüğümüzde de bu açık ve net belirtilmekte. Meslek olarak usta –çırak ilişkisine inanan biriyim ancak günümüzde üniversitelerin dışında artık ustalar çırak yetiştirmiyorlar ve yetişen çıraklar sosyo-ekonomik anlamda pes ediyorlar. Şunu belirtmek istiyorum Samsun’da giriştiğimiz bu hareket samsun tarihinde bir ilktir. Samsun tiyatro tarihinde meclis kararıyla kurulmasına karar verilen ilk tiyatrodur. Belediye başkanımızın eğitimci olması sebebiyle Türkiye’nin en büyük eğitim kampüsüne sahip bir belediyeyiz. Belediyemiz ve diğer birimlerimiz ISO 9001 tescil ödülü almıştır. Önümüzdeki aylarda Sunay Akın ile beraber Samsun’a bir oyuncak müzesi kazandırıyoruz. Başkanımızın vizyonu ve misyonu ile bu yolu tamamlayacağız. Devlet tiyatrolarında ve üniversitede hocalarım ağabeylerim ablalarım eksik olmasınlar yardımlarını esirgemiyorlar. Kendime bu yolda örnek aldığım birçok isim var ama en önemlisi bugün modern anlamda tiyatro yapmamıza vesilen olan usta Muhsin Ertuğrul’dur ve öncesi İsmail Dümbüllü, Kel Hasan onların da yeri elbette yadsınamaz, hepsine sonsuz rahmet diliyorum. Bizi destekleyin ve bu yolu tamamlayalım milli mücadelenin meşale şehri Samsun Anadolu tiyatrolarının da meşalesi olsun.

Cihat Faruk SEVİNDİK

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here